Вступ

Добре, на даний момент ми можемо писати одно-рядкові програмки. Тепер що? Ви захочете поділитися вашою програмою з іншими людьми, щоб ті могли її використовувати не знаючи програмування.

Редагування файлів

Написання програм на Пітоні, що знаходяться всередині файлу є дуже простим. Пітон програми є звичайними текстовими файлами – ви можете відкривати і редагувати їх у найпростіших редакторах:

  • Notepad – на Віндовсі
  • TextEdit – на Маці
  • Kate – на Лінуксі
  • або будь-який інший текстовий редактор, який вам до вбодоби, і який є доступний на вашій версії операційної системи<

Ліричний Відступ: До необхідного мінімуму властивостей вашого текстового редактора для написання простих програм належить:

  • підсвічування синтаксису вашої мови програмування (тобто Пітона). Хоча для дуже простих програм, таких як ми зараз спробуємо, це також не є обов’язковим, але в майбутньому обов’язково обирайте редактор, який дозволить вам з легкістю читати Пітон код завдяки підсвічуванню різних ключових слів мови різними кольорами)
  • можливість зберігати файли – жарт 😉 Усі редактори вміють це робити, адже це їхнє основне завдання

Тож, створюємо новий текстовий файл у вашому улюбленому текстовому редакторі (на даний час я використовую TextMate на Макінтоші для написання Пітон програм), і вводимо наступний текст у даному редакторі (слова популярної блюзової пісні) :

Введіть цю програму у вашому файлі так само як вона описана зверху, один до одного, навіть зберігаючи порядок ком і лапок. Збережіть даний файл під назвою “mary.py” і впевніться, що редактор не додав по замовчуванню розширення .txt. (На Віндовсі у Віндовс Explorer-і виключіть ‘Hide known file extensions‘ – це вам полегшить введення файлових розширень вручну).

Запускаємо Програму з Файлу

Спочатку розберемо варіант як запустити Пітон програму використовуючи Пітон Розробницьке Середовище (IDLE, в основному доступне лише на Віндовсі).

Запускаємо IDLE і обираємо в опціях меню Відкрити Файл, і обираємо в діалоговому вікні – відкрити файл mary.py. Відкривши, обираємо з меню IDLE Run (Запустити) -> Run Module (Запустити модуль), або просто натисніть клавішу F5. Ваша програма тепер буде запущена в головному вікні під назвою Python Shell і результат буде виглядати отак:

Ви також можете використовувати IDLE для написання програм, не лише для їхнього запуску.

Тепер розглянемо приклад запуску нашої Пітон програми з командного рядочку.

На віндовсі це може бути MSDOS, на МакінтошіTerminal, на ЛінуксіKonsole.

Отже запускаємо вашу програму командного рядка, що є доступною на вашій версії операційної системи і вводимо наступну команду (увага, для того щоб даний рядок запрацював потрібно, щоб python інтерпретатор був глобально доступний. В більшості випадків, він уже буде доступний у вас після Уроку №1 де ми навчилися як інсталювати Пітон):

Після кноки Ентер (Enter) ваша програма буде запущена Пітон інтерпретатором і ви знову отримаєте вище наведений результат.

Тепер давайте оглянемо кілька речей вартих уваги у нашому прикладі програми:

  • по-перше: коментар не був показаний у результаті прогонки нашого коду; і це правильно – адже, як ми уже знаємо, коментарі ігноруються Пітон інтерпретатором
  • по-друге: 4-ий і 5-ий рядочки були об’єднані; це тому що ми маємо кому поза лапками, що оточують текст; кома передана команді print зупиняє її від вставки символа нового рядка на екрані, тому наступна команда print вставила переданий їй текст одразу після останнього символу попередньої print команди, у тому ж рядку

Змінні

Тепер перейдемо до другої частини нашого уроку: Змінні.

Змінні зберігають певне значення, яке може використовуватись у певних місцях вашої програми, або змінене пізніше. Давайте спробуємо написати програму, яка використовує змінні. Так нам буде легше зрозуміти їхню суть.

Знову ж таки відкриваємо наш улюблений текстовий редактор або Python IDLE, створюємо новий файл, і вводимо наступний код:

Зберігаємо даний файл під назвою “vars_intro.py” і запускаємо:

Результатом прогонки даного коду буде:

Уважно перегляньте, вміст цього блоку і спробуйте співставити з рядочками Пітон коду, який ми вводили у наш файл “vars_intro.py“.

На що варта звернути увагу:

  • змінні можна перевизначати, тобто вставляти у неї нове значення
  • змінну можна змінювати, наприклад додавати 5 до вже існуючого значення змінної – 1
  • при першому згадуванні змінної не потрібно декларувати її тип, у Пітоні змінні динамічні, і можуть змінювати тип свого значення необмежену кількість разів

Стрічки

Як ви бачите, змінні зберігають значення, щоб використовувати їх пізніше у вашій програмі. Ви можете змінювати їх у будь-який час. Звичайно у змінні ви можете присвоювати не лише числа. Змінні можуть також зберігати текст. Змінна, що зберігає текст називається стрічкою (string).

Давайте спробуємо наступну програмку:

Збережіть цей файл, і знову запустіть Пітон інтерпретатором, так як ми це робили у попередніх прикладах. Якщо код правильно набрали, тоді ось такий результат ви повинні побачити після запуску вашого Пітон скрипта:

Співпало? Якщо так – вітаю! Якщо ні – тоді будь-ласка перегляньте ваш скрипт і спробуйте пошукати, що у ньому не так, що відрізняється від того коду що наведений вище.

Як бачите, змінні можуть також містити текст. Назви самих змінних можуть бути довшими, ніж один символ – тут, ми мали word1, word2 i word3. Як ви також могли зауважити, стрічки можуть об’єднуватися (додаватися), щоб формувати довші слова чи речення. Але сама операція додавання, звісно, не додасть нам пробілів між словами, тому у прикладі коду вище ми спеціально вставляли пробіл ” ” між словами.

На завершення уроку…

Отже, ми з вами щойно закінчили наш уже 3-ій Урок. Тепер ми розуміємо, що таке довші програми всередині файлів (модулів), і знаємо, що таке змінні і як ними користуватися!

У наступному уроці ми з вами перейдемо до циклів та умовних операторів у Пітоні , розберемо, що це таке, для чого вони потрібні і як ними користуватись.

Маєте питання щодо цього уроку чи правки або побажання? Коментуємо у формі внизу!

А тепер до наступного уроку…